تبدیل ماه به بزرگترین بیلبورد جهان

    ماه جرم کیهانی و علمی زیبا، جالب و هیجان‌انگیزی است، اما از جنبه توریسم فضایی و در سال‌های اخیر از جنبه تبلیغات نیز مورد توجه شرکت‌های بزرگ و کوچک جهان قرار گرفته‌است. تبدیل ماه به بزرگترین بیلبورد جهان


    کارخانه نوشیدنی‌های انرژی‌زای پوکاری سوییت در ژاپن یکی از این شرکت‌ها است که با ارائه برنامه بلند‌پروازانه‌ای قصد دارد از قابلیت‌های تبلیغاتی بی‌نهایت ماه برای تبلیغ محصولات خود استفاده کند. این شرکت قصد دارد یک قوطی از نوشیدنی‌های انرژی‌زای خود را در تابستان ۲۰۱۶ به کمک شرکت اسپیس ایکس به ماه ارسال کرده و با کمک فرودگر گریفین آن را روی سطح ماه قرار دهد.

    این برنامه تاکنون توجه بسیاری را به سوی این شرکت جلب کرده و به گفتگو‌ها برسر قابلیت‌های تبلیغاتی کره ماه دامن زده‌است. آیا ممکن است انسان‌ها روزی ماه را به یک بیلبورد تبلیغاتی بزرگ تبدیل کنند؟

    برخی از شرکت‌ها تاکنون عبارت Moonvertising به معنی تبلیغات روی ماه را به عنوان سبکی جدید از تبلیغات مورد استفاده قرار داده‌اند. یکی از آنها کوکاکولا است که قصد داشت در آستانه سال ۲۰۰۰ به استفاده از لیزر لوگوی خود را روی سطح ماه به نمایش بگذارد. در سال ۲۰۰۸ نیز شرکتی دیگر به نام رولینگ راک تلاش کرد چنین کاری را به انجام برساند.

    استفاده از لیزر در فضا ایده‌ای جدید نیست، ناسا بارها و بارها از آن استفاده کرده و از این فناوری برای نقشه‌برداری از سطح ماه با کمک از مدارگرد اکتشافی ماه نیز بهره برده‌است. با این‌همه جیمز گراوین دانشمند ارشد مرکز فضایی گودارد در ناسا می‌گوید چالش‌های فناورانه‌ای که برای تاباندن تصویر یک تبلیغ در فاصله بیش از ۳۸۶ هزار کیلومتری از زمین وجود دارند کوچک نیستند و دشواری‌های مهندسی زیادی برای انجام این کار وجود دارد، که یکی از مهم‌ترین آنها این است: خاک ماه تنها هشت تا ۱۰ درصد از قابلیت بازتابی برخوردار است،‌یعنی کمی روشن‌تر از ذغال چوب است.


    لیزرهای کنونی که برای انجام عملیات فضایی از قبیل محاسبه دقیق فواصل و ارزیابی ترکیب اجرام مورد استفاده قرار می‌گیرند، توانایی درخشان ساختن محوطه‌ای به بزرگی ماه را ندارند. به گفته گراوین برای اینکه یک پیکسل از یک تصویر روی سطح ماه از زمین قابل مشاهده باشد،‌ باید منطقه‌ای بزرگتر از شهر دلور را روی سطح ماه روشن‌ساخت و چنین لیزرهایی به انرژی صدها برابر انرژی مورد استفاده لیزرهای فضایی امروزی نیاز دارند.


    به گفته وی، اگر بتوان چنین کاری را از روی فضاپیمایی در مدار ماه انجام داد،‌احتمال موفقیت آن بیشتر خواهد‌شد. گراوین می‌گوید به جای سطح ماه می‌توان از فضای تاریک نیز استفاده کرد،‌به این شکل با تاباندن همزمان نور توسط مجموعه‌ای از ماهواره‌های مکعبی کوچک در منطقه‌ای معین از فضای تاریک،‌می‌تواند بیلبوردی فضایی ایجاد کرد. البته چنین کاری درصورتی ممکن است که هزاران ماهواره یک‌شکل به صورت همزمان در مدار پایینی زمین نورافشانی کنند.

    برخی از شرکت‌ها تاکنون برای بهره‌برداری از قابلیت‌های تبلیغات فضایی راهکارهای نوآورانه‌ای ابداع کرده‌اند،‌ برای مثال شرکتی به نام Tnuva در سال ۱۹۹۷ توانست یکی از تبلیغات خود را در ایستگاه بین‌المللی میر ضبط کند و پیتزا هات نیز در سال ۲۰۰۱ پیتزایی را برای ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال کرد.


    باوجود رقابت شدیدی که برای بهره‌برداری تبلیغاتی از فضا وجود دارد،‌ گراوین معتقد است استفاده از سطح ماه به عنوان یک بیلبورد بزرگ ایده‌ای چندان عملی به نظر نمی‌آید و برای اجرای آن به دانش مهندسی بالایی برای رفع چالش‌های موجود نیاز است.


    منبع: همشهری آنلاین

    قبلی بعدی
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 7
    • 8
    • 9
    • 10
    • 11
    • 12
    
    ارسال نخستین کاوشگر به سیاره پروکسیما بی تا سال ۲۰۴۰ ارسال نخستین کاوشگر به سیاره پروکسیما بی تا سال ۲۰۴۰ پروکسیما بی، یک سیاره فرا خورشیدی است که شباهت‌های بسیاری به زمین دارد.
    
    پرتاب بعدی اسپیس‌ ایکس، آغاز عصری جدید پرتاب بعدی اسپیس‌ ایکس، آغاز عصری جدید وزارت دفاع آمریکا برای نخستین بار ازاسپیس‌ایکسبرای یک مأموریت استفاده خواهد کرد. در این مأموریت، اسپیس‌ایکس یک ماهواره‌ی جاسوسی دولتی را برایدفتر ملی شناسایی (NRO) در مدار قرار خواهد داد.
    
    آغاز مأموریت خودکشی فضاپیمای «کاسینی» آغاز مأموریت خودکشی فضاپیمای «کاسینی» ناسا فضاپیمای «کاسینی» را برای انجام آخرین مأموریت آن و سقوط بر روی زحل، به سمت این سیاره پرتاب کرد.
    
    دو کهکشان‌ مارپیچی دوردست دو کهکشان‌ مارپیچی دوردست ناسا تصویری از دو کهکشان مارپیچی در حال چرخش در فاصله ۵۵ میلیون سال نوری از زمین منتشر کرده است.
    
    رویترز: تیم فضایی روسی – آمریکایی به ایستگاه فضایی بین المللی رسید رویترز: تیم فضایی روسی – آمریکایی به ایستگاه فضایی بین المللی رسید دو فضانورد روسی و آمریکایی که امروز با پرتاب موشک سایوز راهی ایستگاه فضایی بین المللی شده بودند، دقایقی پیش به مقصد رسیدند .
    
    اولین فضاپیمای بدون سرنشین چین به فضا پرتاب شد اولین فضاپیمای بدون سرنشین چین به فضا پرتاب شد چین نخستین فضاپیمای بدون سرنشین خود را با استفاده از موشک مارس ۷ به فضا پرتاب کرد .
    
    چین و روسیه دو فضاپیما پرتاب کردند چین و روسیه دو فضاپیما پرتاب کردند منابع خبری از پرتاب موفقیت آمیز دو فضاپیمای مجزا توسط چین و روسیه خبر دادند. فضاپیمای روسیه عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی و فضاپیمای چین عازم ایستگاه فضایی این کشور شد.
    
    بیابان ها و مریخ مسکونی می شوند! بیابان ها و مریخ مسکونی می شوند! یکی از موسسان شرکت اپل پیش بینی های جالبی درباره آینده فناوری مطرح کرده است بر اساس این پیش بینی ها زندگی شهری در بیابانها امکانپذیر می شود.
    
    پیشرفت فناوری تهیه اولین عکس از یک سیاه چاله را ممکن کرد پیشرفت فناوری تهیه اولین عکس از یک سیاه چاله را ممکن کرد فضانوردان با استفاده از یک تلسکوپ پیشرفته موسوم به Event Horizon توانسته‌اند عکسی تهیه کنند که به احتمال زیاد مربوط به یک سیاه چاله فضایی است.
    
    حرکت بیش از ۲ میلیون ستاره در کهکشان حرکت بیش از ۲ میلیون ستاره در کهکشان ​آژانس فضایی اروپا فیلمی از حرکت بیش از دو میلیون ستاره در کهکشان منتشر کرده است.
    
    تاخیر در آغاز ماموریت های اولیه مریخ نورد ناسا تاخیر در آغاز ماموریت های اولیه مریخ نورد ناسا به نظر می‌رسد مأموریت‌های فضایی ناسا در پروژه‌ی فتح مریخ با چالش‌های متعددی همراه شده است.
    
    ترامپ به دنبال حفر معدن و استخراج منابع کره ماه ترامپ به دنبال حفر معدن و استخراج منابع کره ماه اگرچه در بودجه پیشنهادی دولت ترامپ برای سال ۲۰۱۸ از سهم وزارت انرژی و برخی نهادهای دیگر کاسته شده، اما بودجه ناسا تنها یک درصد کمتر شده است .