در سمیناری در پژوهشگاه فضایی ایران مطرح شد

    مخاطبان رسانه و تحولات آن در آینده

    در پژوهشگاه فضایی ایران، به مناسبت ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و آغاز هفته ملی روابط عمومی، برنامه سخنرانی با حضور دکتر مهدی محسنیان‌راد اندیشمند و نظریه‌پرداز جهانی علوم ارتباطات با عنوان "مخاطبان رسانه و تحولان آن در آینده" برگزار شد.

    مخاطبان رسانه و تحولات آن در آینده


    در این برنامه که با حضور دکتر کریمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، کارشناسان حوزه روابط عمومی پژوهشگاه و کارشناسان فنی حوزه علوم فضایی برگزار شده بود، به بررسی موضوعاتی چون مخاطب پنداری و بازار پیام پرداخته شد.

     


    سخنرانی این اندیشمند ارتباطی با قدردانی از دانشمندان و صاحب‌نظران فنی به ویژه حوزه فضا که در ایران مانده و علی‌رغم تمام مشکلات موجود به پیشرفت این کشور کمک می‌نمایند، آغاز و با ابراز امیدواری در این مورد که کنار هم قرار گرفتن رشته‌های مختلف علمی به حل مسائل موجودکمک نماید،ادامه یافت.


    محسنیان‌راد در این برنامه ضمن پرداختن به دو نظریه تخصصی حوزه ارتباطات یعنی مخاطب پنداری و بازار پیام به تشریح عملکرد فرستندگان پیام در عصر دهکده جهانی و تفاوت‌های آن با دوران ماقبل مدرن پرداخته و تفاوت مخاطبان دوران قبل از دهکده جهانی و ارتباط گیران حاضر را برشمرد.


    عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)، با اشاره به تاخیر ۲۴۰ ساله حضور صنعت چاپ در ایران نسبت به غرب و بدون رقیب ماندن منبر به عنوان تنها رسانه در عصری ازتاریخ کشور و یکی از عوامل ظهور و بروز پدیده مخاطب پنداری در ایران، بحث مخاطب و دیدگاه‌های مختلف نسبت به آن را تشریح نمود.


    وی با بیان اینکه گیرنده پیام از مخاطب منفعل، مجذوب و مطیع عصر ارتباطات شفاهی، به کاربر فعال و هدف گرا تغییر و اکنون به ارتباط گیر گزینش‌گر تبدیل شده است، گفت فرستندگان پیام به ویژه در کشورهای جهان سوم هنوز این تغییر در مخاطب را مورد توجه قرار نداده و هنگام طراحی و ارسال پیام،مخاطب عصر ارتباط شفاهی را مد نظر قرار می‌دهند.


    پروفسور محسنیان‌راد ادامه داد در عصر ارتباطی کنونی وزن فرستنده و ارتباط‌گیر یکسان شده است چرا که ارتباط‌گیر گزینش‌گر شده است، وی مواردی را که میل دارد گزینش می‌نماید و از آنچه گزینش نموده، مفاهیمی را که می‌خواهد و می‌تواند ادراک می‌کند.


    عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)، با اشاره به بازار پیام نیز افزود در بازار فاصله دستفروش و حجره‌دار با مشتری یکسان است، در بازار پیام نیز فاصله یک ارتباط‌گر آماتور و یک ارتباط‌گر حرفه‌ای با ارتباط‌گیر یکسان است.


    وی همچنین به موفقیت‌های فضایی ایران مثل رویداد اعزام موفقیت آمیز میمون به فضا اشاره و به چرخه ارتباطی آن یعنی تبدیل آن به گزینش، ادراک و تفسیر ارتباط‌گیران پرداخت و درک متفاوت با واقعیت ارتباط‌گیران از برخی از اخبار حوزه فضایی کشور را موضوعی دانست که نیاز به آسیب‌شناسی درون‌سازمانی و پیمایش‌‌های ارتباطی دارد.


    در انتها ایشان روز ارتباطات را تبریک و برنامه با پرسش و پاسخ حضار پایان یافت.

    منبع:روابط عمومی