ناسا واضح‌ترین پرتره مشتری را منتشر کرد

ناسا تصاویر خیره‌کننده جدیدی را با وضوح و کیفیت بالا از سیاره مشتری منتشر کرد که به تازگی توسط کاوشگر جونو به ثبت رسیده‌اند. ناسا واضح‌ترین پرتره مشتری را منتشر کرد

فروسرخ
    تصویری فروسرخ از شفق جنوبی سیاره مشتری

قطب حنوب
    تاکنون چنین تصویری از قطب جنوب مشتری ثبت نشده‌بود

قطب شمال مشتری
    جونو این تصویر را از فاصله ۱۹۵ هزار کیلومتری از قطب شمال مشتری ثبت کرده‌است

ورود و خروج
    توالی عکس‌های جونو حین نزدیک شدن و دور شدن از سیاره

براساس گزارش BBC، در این تصویر ابرهای مارپیچی گازی در دو قطب سیاره غول‌پیکر مشتری دیده می‌شوند، منظره‌ای که در ماموریت‌های پیشین با چنین جزئیاتی مشاهده نشده‌بود.

جونو این تصاویر را هفته گذشته و با اجرای اولین پرواز نزدیک‌گذرش از کنار سیاره از زمان رسیدن به مدار مشتری، ثبت کرده‌است. این نزدیک‌گذر در ارتفاع ۲۴۰۰ کیلومتری از اتمسفر مشتری رخ داده‌است. ۶ مگابایت از داده‌های ارسال شده به زمین هنوز در دست تجزیه و تحلیل قرار دارند اما اسکات بولتون محقق ارشد پروژه جونو می‌گوید در همین اطلاعات موجود نیز پدیده‌هایی جدیدی کشف شده‌اند.

به گفته بولتون این اولین چشم‌انداز از قطب شمال مشتری است و به هیچ‌چیزی که تاکنون دیده‌ یا شناخته شده شباهتی ندارد. این بخش از سیاره آبی‌تر از دیگر بخش‌ها است و طوفان‌های زیادی در آن وجود دارد. همچنین هیچ نشانه‌ای از نوارهای عرضی در این تصویر دیده نمی‌شود، به بیانی دیگر این تصویر را به سختی می‌توان به سیاره مشتری که تاکنون شناخته شده‌است،‌نسبت داد.

دوربین فروسرخ JIRAM کاوشگر جونو نیز چشم‌اندازی بی‌نظیر را از شفق‌ جنوبی سیاره مشتری ثبت کرده‌است، تصاویری که تلسکوپ‌های زمینی تاکنون قادر به مشاهده آنها نبوده‌اند. همچنین آزمونگر رادیو پلاسما یا Wave جونو نیز از کولاکی از ذرات درحرکت در میدان مغناطیسی قدرتمند این سیاره عکسبرداری کرده‌است.

جونو در تاریخ پنجم جولای ۲۰۱۶ پس از سفری پنج ساله و ۲.۸ میلیارد کیلومتری از زمین، در میدان گرانشی مشتری قفل شد و با استفاده از نیروی کنترل شده رانش موتور خود توانست در مدار بیضوی بزرگ سیاره قرار گیرد.

هدف جونو یافتن توضیحاتی برای منشا و تکامل سیاره‌های بزرگ سامانه خورشیدی است تا بتواند اسرار آن را کشف کند. تجهیزات حسگر از راه دور این فضاپیما لایه‌های مختلف اتمسفر این سیاره را مورد مطالعه قرار خواهند داد و دما،‌حرکت و دیگر ویژگی‌های آن را بررسی خواهند‌کرد.

جونو درحال حاضر در مداری ۵۳ روزه از مشتری در چرخش است و نزدیک‌گذر بعدی آن از کنار سیاره در ۱۹ اکتبر رخ خواهد‌داد، زمانی که موتورهای جونو برای رسیدن به مدار ۱۴ روزه مشتری باری دیگر روشن خواهند‌شد. این وضعیت تا فوریه سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا خواهد کرد، و در آن تاریخ جونو دستورالعمل مورد نیاز برای شیرجه در میان اتمسفر مشتری را دریافت خواهد‌کرد. با این همه دانشمندان امیدوارند تا پیش از رسیدن به این مرحله، اطلاعات ارزشمند و زیادی از این سیاره عظیم به دست آورند تا با کمک آنها بتوانند به پرسش‌های موجود درباره مشتری پاسخ دهند.

همشهری آنلاین