دستورالعمل به‌روزرسانی وب سایت

وب سایت پژوهشگاه فضایی ایران یک درگاه اطلاع‌رسانی است که به معرفی محصولات، توانمندی‌ها و دستاوردهای پژوهشگاه در زمینه‌های مختلف علوم و فناوری فضایی می‌پردازد.

با توجه به ضرورت به‌روز بودن وب سایت پژوهشگاه؛ تمامی اطلاعات وب سایت در بازه‌های زمانی مورد نیاز به‌هنگام می‌شود. در این راستا، واحدهای مختلف اطلاعات پروژه‌ها، توانمندی‌ها، محصولات و اختراعات خود را به صورت رسمی به واحد روابط عمومی ارسال می‌نمایند و موارد مذکور پس از تأیید در وب سایت پژوهشگاه بارگذاری می‌شود.

مهمترین مواردی که در این وب سایت به‌روز می‌شود شامل اخبار و رویدادها؛ اطلاعیه‌ها و بخشنامه‌ها؛ مناقصات و مزایده‌ها؛ فراخوان‌ها؛ اختراعات؛ سمینارها؛ میز خدمت الکترونیکی و اطلاع‌رسانی خدمات و فرایندها (شناسنامه خدمات)؛ و مطالب مربوط به مناسبت‌های ملی و مذهبی است.

این دستورالعمل شامل نکاتی است که باید در زمان بارگذاری اطلاعات توسط رابطین وب سایت رعایت شود. این نکات بر اساس شاخص‌های سئو و نکات ارتقای رتبه وب سایت در موتورهای جستجوی گوگل، یاهو و الکسا گردآوری شده است که به شرح زیر است:

♦ عنوان (Title):
یک عنوان توصیفی شامل ۵ تا ۸ کلمه که کلمات کلیدی اصلی سایت شما را شامل می‌شود، انتخاب کنید. عنوان، اولین چیزی است که مردم با آن در موتورهای جستجو مواجه می‌شوند. توجه کنید که وجود کلمات فارسی با استاندارد یونیکد توسط موتور جستجوی گوگل شناسایی می‌شود. مهمترین کلمات کلیدی سایت خود را در ابتدای عنوان سایت قرار دهید.

نکاتی که هنگام درج عنوان باید مد نظر قرار دهید:
- شامل کلمات کلیدی محتوا و عکس‎های آن صفحه باشد.
- از کاما استفاده نکنید.
- از نظر گرامری جمله‌بندی آن درست باشد و فقط ترکیب کلمات نباشد.
- از کلماتی که توسط موتورها منع می‌شود استفاده نکنید.
- تگ ALT در هنگام درج عکس: هنگام درج عکس و لینک حتما کادر مربوط به عنوان (title) را درج نمایید. این خصوصیت اجازه می‌دهد تا اگر به هر دلیلی تصویرتان نمایش داده نشد متنی که در تگ alt گذاشته‌اید نمایش داده شود.

 ♦ توضیحات (Description tag)
 این توضیحات بین ۲۵ تا ۳۰ کلمه را شامل می‌شوند که در موتورهای جستجو اگر دقت کرده باشید در زیر URL نمایش داده می‌شود پس سعی کنید توضیحاتی را بنویسید که نشان دهنده محتوای سایت شما باشد.

♦ ارتباط متقابل
- موتورهای جستجو مخصوصا گوگل به تعدد ارتباط‌ها به سایت شما حساس هستند و آن را در رتبه سایت شما اثر می‌دهند.
-یک صفحه لینک‌های مفید بسازید و به سایت‌های مشابه سایت خود ارتباط دهید، مخصوصا سایت‌هایی که در موتورهای جستجو رتبه خوبی دارند.
-از سایت‌های دیگر بخواهید که به سایت شما ارتباط دهند.

♦ درج کلمات کلیدی سایت (key words)
موتورهای جستجو برای این بخش ارزش زیادی قائل هستند و در رتبه بندی سایت شما تاثیر دارد. کلمات کلیدی را با کاما از یکدیگر جدا کنید. با این روش در حداقل جا، امکان ترکیبات متنوعی از کلمات کلیدی سایت شما گنجانده خواهد شد.

- نسبت کلمات کلیدی به سایر کلمات در یک صفحه را چگالی یا تراکم کلمات کلیدی می‌نامند. مثلا اگر شما ۱۰۰ کلمه در یک صفحه دارید و چهار عدد از آنها جزو کلمات کلیدی سایت شما هستند، چگالی کلمات کلیدی آن صفحه ۴% است. سعی کنید که چگالی حدود ۳ تا ۲۰ درصد برای کلمات کلیدی مهم سایت خود را تنظیم کنید.
- کلمات کلیدی خود را ترکیبی انتخاب نمایید.
- کلماتی که حدس می‌زنید توسط موتورهای جستجو بیشتر سرچ می‌شوند را بنویسید.
- حتما کلمات کلیدی را با کاراکتر , از هم جدا نمایید.
-کلمات کلیدی از متن همان صفحه انتخاب شود.
- عنوان صفحه خود را حتما در کلمات کلیدی بنویسید.

♦ درج پا صفحه
"تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پژوهشگاه فضایی ایران است و هر گونه کپی از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است".

♦ ارتباط بین صفحات
- لینک‌های داخل صفحات سایت به گونه‌ای باشد که بازدید کننده سایت مجبور به استفاده مکرر از دکمه‌های Back و Forward نگردد.

♦ نکات تبدیل فایل به PDF
یکی از راه‌های افزایش بازیابی اطلاعات مندرج در وب سایت توسط موتورهای کاوش، غنی کردن فایل‌های محتوا است. محتواهایPDF که از فرمت‌های دیگر (مثل word، power point و...) استخراج می‌شود، بهتر است شرایط زیر را دارا باشد:
۱- قبل از تبدیل فایلword به PDF از استاندارد بودن فونت‌های به‌کار رفته در فایلword اطمینان حاصل فرمایید.
۲- از نرم افزارهای استاندارد برای تبدیل فایل‌ها بهPDF استفاده شود که قابلیت پشتیبانی از فونت‌های فارسی را داشته باشند.
۳- متن فایل‌هایPDF با استفاده از ابزارهای جستجوی درون متنی نرم افزار Acrobat قابل جستجو باشد.

♦ حجم فایل‌ها
فایل‌هایی که در سایت بارگذاری می‌شوند به صورت فشرده و حجمی کمتر از ۳۰ مگابایت داشته باشند.

♦ از تگ‌های <h..> حتما استفاده نمایید
تگ h این امکان رو به موتورهای جستجو می‌دهد که بهتر محتوای سایت شما رو درک کنند. برای اعمال این خصوصیت متن، صفحه خود را به ترتیب اهمیت از heading‌های  CMSانتخاب نمایید.
- از تگ بیش از ۲ بار در یک صفحه استفاده نکنید. فقط برای تیترهای مهم استفاده شود.
- کل متن صفحه را در این تگ‌ها قرار ندهید، فقط برای تیترها و مطالب مهم استفاده کنید.

♦ صفحه تماس با ما:
اطلاعات ذیل در صفحه تماس با ما قرار داده شود:
تهران، طرشت، بلوار شهید تیموری، نرسیده به بزرگراه شیخ فضل الله نوری، شماره ۱۸۲
کد پستی : ۱۴۵۹۷۷۷۵۱۱
    تلفن : ۶۶۰۶۵۰۳۰ , ۶۶۰۶۵۰۴۴ , ۶۶۰۶۵۰۴۹ , ۶۶۰۶۵۰۶۸
     نمابر : ۶۶۰۰۸۶۱۵
ریاست پژوهشگاه: h.samimi@isrc.ac.ir
دفتر ریاست:info@isrc.ac.ir
روابط عمومی:public@isrc.ac.ir
 
♦ زبان
زبان اصلی تمامی درگاه‌ها فارسی است. صفحه خانگی و صفحه ورودی اصلی، باید به زبان فارسی بارگذاری شود و امکان تغییر زبان به انگلیسی برای کاربران در تمامی صفحات فراهم شود.

♦ قالب کلی نگارش متن
 
عنوان اصلی Tahoma 14 B
عنوان فرعی Tahoma 12 B
رنگ مطالب مشکی
متن پاراگراف ها Tahoma 12
مطالب لیستی لیست‌های شماره‌دار و بدون شماره
ترازبندی متن Justify,Direction:RTL
متون انگلیسی Time New Roman 14